Khamis, 23 Jun 2022

Developed with the help of the Volkswagen Group’s financial might and inter-brand synergies, the Urus also happens to be much lighter. The big question is, can it fend off the Rolls-Royce Cullinan in the quarter mile?

N74B68 is the leviathan’s codename. Produced by the peeps at BMW, the 6.75-liter mill is anything but impressive on paper. With 563 ponies on tap, even the flat-plane crankshaft naturally-aspirated V8 in the Z06 is more potent. But it’s a torque monster at 627 pound-feet (850 Nm) delivered at 1,600 revolutions per minute. On the other hand, this bad boy is heavy.

The British automaker quotes 6,069 pounds (2,753 kilograms) before optional extras, and by comparison, the Ford F-150 Raptor off-road pickup truck is estimated at 5,740 pounds (2,603 kilograms) in standard spec.

Just over $350k is the starting price of the Cullinan, which is quite a bit more than your dime-a-dozen Escalade or Navigator. Given that it’s playing in a wholly different league from those SUVs, the Cullinan we’re covering today has been challenged by an Italian SUV to a quarter-mile battle.

The white-painted fellow is easily recognizable as the Lamborghini Urus, the first sport utility vehicle from the Raging Bull of Sant’Agata Bolognese. Not as exclusive as the Cullinan, the V8-engined model is rated 641 horsepower from a displacement of 4.0 liters. There is no difference in peak torque, yet it’s very important for us to highlight that it’s produced at 2,250 rpm.

Developed with the help of the Volkswagen Group’s financial might and inter-brand synergies, the Urus also happens to be much lighter. The big question is, can it fend off the Rolls-Royce Cullinan in the quarter mile?

Eas-i-ly is the most appropriate one-word answer. Not only does it launch better off the line, but Lambo’s best-selling model finishes in 11.8 seconds at 118.23 miles per hour (190.27 kilometers per hour) versus 13.2 seconds at 106.93 miles per hour (172.08 kilometers per hour) for the Cullinan.

Kereta lejen Proton Iswara dan Saga di ‘gilai’ di UK,


Kereta lejen Proton Iswara dan Saga di ‘gilai’ di UK, rupanya ini sebabnya.Status pengeluar kereta nasional yang dikaitkan dengan Proton mungkin sudah kurang tepat. Ya, ketika ia ditubuhkan pada 1980an, ia satu pencapaian besar dan menjadi kebanggaan rakyat Malaysia. Walaupun perjalanannya penuh liku dan kontroversi, Proton berjaya menempa nama di pentas automotif dunia dan projek ini sememangnya bercita-cita tinggi.

Proton mengembangkan sayapnya di luar negara dan mengimport keretanya sehingga ke Eropah. Ireland menjadi pasaran Eropah pertama bagi eksport Proton, namun kedatangannya sebenarnya lebih ditunggu-tunggu di UK.

Peminat di UK dedahkan sebab Proton Saga dan Iswara lama jadi popular di sana.

Pada 1989, Proton dilancarkan di United Kingdom. Namun, nama “Saga” digugurkan dari model-model yang dijual di sana dan sebaliknya meringkaskannya berdasarkan cc dan trim kereta. Sebanyak 10 varian ditawarkan, dan strategi berani ini membuah hasil apabila Proton berjaya menjadi pengeluar kereta paling pesat berkembang di UK.

Malah, ia juga menjadi tarikan popular apabila sebuah Iswara berwarna merah baldu (digelar sebagai Proton Mpi di UK) muncul di kaca TV menerusi salah satu episod popular Mr. Bean. Ia menarik perhatian warga Malaysia bukan saja kerana lencana Proton muncul di rancangan TV kegemaran ramai, ia juga menunjukkan kemasan warna unik yang tiada di pasaran Malaysia.

Walaupun ia digunakan sebagai prop komedi, Proton mempunyai permulaan yang memberangsangkan di pasaran UK. Malangnya, kejayaannya di peringkat awal tidak bertahan lama. Sedang ia bergelut untuk melepaskan imej “kereta pakcik pencen”, ditambah pula dengan model-model seterusnya yang kurang berdaya saing, Proton akhirnya terpaksa mengundurkan diri dari pasaran negara itu pada tahun 2016 – setelah 141,209 unit terjual di sana sejak 1989.

Walaupun sudah tidak kelihatan sejak 6 tahun lalu, Proton masih dirindui oleh sekumpulan peminat British yang jatuh cinta pada segmen menarik lagi ‘rare’ ini.

The automotive aftermarket service industry in Malaysia recorded a positive CAGR of ~% on the basis of revenue in between 2016 and 2021

The automotive aftermarket deals with oil and lubricants, batteries, tires, filters, starters and alternators, coatings and paint consumable...